AKTUELLT

 

För att se evenemang som arrangeras av distriktet gå in på http://www.sbk-varmlanddal.se/events/ där du finner mer information.

 

OBS! All vår verksmahet sker utomhus och vi håller avstånd till varandra, detta för att vi ska minska smittan av Coronaviruset.

Tänk på att INTE delta i vår verksamhet om du har symptom! 


❌❌INFORMATION FRÅN STYRELSEN❌❌

Uppdatering 2020-06-12

Nya riktlinjer från första juni. SBK - Nya riktlinjer att förhålla sig till 

Alla onödiga resor bör undvikas. Från 13 maj är riktlinjen att en bilresa på upp till två timmar enkel resa ett riktmärke för vilka inrikes bilresor som kan anses godtagbara.

SBK centralt kommer inte sanktionera några andra resor. Vid de gränsdragningsproblem som kan uppstå rörande resor är det viktigt att använda sitt goda omdöme för att göra kloka val.
Återigen vill vi poängtera vikten av att den enskilda individen gör en bedömning om resan är nödvändig och/eller resan dit är inom riktlinjernas gränser. 

Max 50 deltagare per arrangemang. SKK har gått ut med att de inte accepterar kreativa lösningar för att få ett större deltagarantal utan det är 50 personer totalt för respektive arrangemang oavsett om de kommer samtidigt eller inte.
Vi fortsätter hålla oss till max 10 deltagare på samtliga våra aktiviteter för att skapa utrymme för funktionärer, instruktörer, familjemedlemmar. 

Fortfarande riktlinje om att aktiviteter ska ske utomhus. 

Vi förutsätter att alla deltagare i övrigt följer de rekommendationer som Folkhälsomyndgheten gått ut med. 
Vi tar inte i hand, vi håller ett gott avstånd till varandra, nyser och hostar gör vi i armvecket.
Deltagare som inte är helt frisk undanbeds från att delta, instruktör har rätt att avvisa deltagare som uppvisar tecken på sjukdom.
 
Har du några som helst frågor är du välkommen att kontakta oss i styrelsen. Du finner våra kontaktuppgifter här
//Styrelsen 

RÖJARKVÄLL

Onsdag den 1 juli kl 1800-2000 är det dags att samla ihop oss och röja, fixa till i rastrutan, rensa ogräs, laga sådant som lagas bör, städa i stugan och se till att det blir snyggt och trivsamt rent allmänt 🤗
Ta gärna med egna trädgårdsredskap eftersom vi inte har till alla på plats. 
Den stora röjningen mellan toaletten och plan samt mellan parkeringen och agilityplan köper vi in.

 Vi avslutar med lite grillning tillsammans, klubben bjuder på korv med bröd 🌭

Vi utgår såklart från att alla vill hjälpa till men ibland kör det såklart ihop sig. Meddela därför någon av oss i styrelsen. Så att vi har lite koll så att korven räcker 😉

Har du inte möjlighet den aktuella dagen är det fritt fram att göra en insats vilken dag som helst som passar bättre. Hojta bara så vi vet vad som blivit gjort!

Det är vårt gemensamma ansvar att vår fina anläggning sköts och hålls i ordning

//Styrelsen  

GRÄSKLIPPNINGSLISTA

Årets gräsklippningslista är i stort sett klar. Det fattas någon som kan klippa veckorna 35 - 40.

Är det någon som kan tänka sig att klippa ytterligare en vecka eller om det finns någon mer som kan ställa upp och klippa.
Hör av er till mig på 070 - 228 12 44 om ni kan tänka er att klippa någon av veckorna 

//Anna


SAMARBETE MED DOG-O-RAMA

Styrelsen har fått till ett samarbete med Dog-O-Rama i Karlstad som gör att medlemmar i Hagfors Brukshundklubb får 10% rabatt i butiken mot uppvisande av medlemskort.

Rabatten gäller INTE på bokningar av träningshallen utan endast på varor i butiken.

Vi hoppas att våra medlemmar ska passa på att handla och gynna vår nya samarbetspartner! 

Ni vet väl även om att som medlem i SBK har ni rabatt i Agria. Ni som har er hund försäkrad i Agria ring och anmäl att ni är medlemmar i Hagfors Brukshundklubb så får ni rabatt på er försäkringspremie.


INSTÄLLD AGILITYTÄVLING

Vi har på grund av Covid-19 beslutat att ställa in höstens agilitytävling vilket vi tycker är mycket tråkigt.
Vi ser tyvärr ingen möljlighet att kunna genomföra tävlingen på ett säkert sätt för att unvika smittspridning av Coronaviruset.

Förhoppningsvis så kan vi genomföra en träningstävling för klubbens ekipage istället mer information om det kommer lägren fram.

//Agilitykommittén


JOURKVÄLLAR

Nu äntligen kan vi starta våra Jourkvällar igen. Torsdagen den 4 juni är första jouren 

För att torsdagsjouren ska fungera behöver vi alla tillsammans hjälpas åt! Jourkvällen börjar klockan 18.00 och avslutas kl 20.00.
Det är oftast väldigt trevligt och inte så arbetsamt, du som har jouren ansvarar för att klubbstugan och toaletten är öppen, du ordnar fika och tar betalt och hjälper
till att hålla ordning och ser sedan till så att det är städat, låst och släckt när det är dags att runda av.

Styrelsen kommer även försöka verka för att några av våra torsdagsträningar har ett tema tex, tävlingslydnad, rallylydnad eller agility. 

Finns det särskilda önskemål om något speciellt tema så är man självklart välkommen att hojta!
Vet du med dig att du är extra duktig inom någon gren eller aktivitet och skulle kunna tänka dig hålla i en temakväll så meddela mig så planerar vi in det.
Temakvällarna kommer att annonseras så det är bra om man är flera som hjälps åt de jourkvällarna!
Vill du hålla en temakväll men har svårt just torsdagar? Föreslå då gärna en alternativ dag då kikar vi på det!

Återkoppla gärna så snart som möjligt om du har en idé om en temakväll 
antingen på mail; lousjo123@gmail.com, via sms 0733947479 eller via Messenger!

/Louise


 MH FIGURANTUTBILDNING

Det är nya anvisningar inför 2020 och banan behöver byggas om och utbildningen genomförs då banan står klar troligtvis under April, jag sätter ut datum så fort det är spikat

De som är intresserade ringer mig på 070-6475792.

Ps: Det kommer även vara behov för tidigare utbildade att komplettera med det nya inför 2020 kallelse för detta kommer .

Vi kan aldrig bli för många 

/ Hans


REGLER KM FÖR HAGFORS BRUKSHUNDKLUBB I LYDNAD OCH BRUKS

Tävlingssektorn vill informera alla medlemmar om vad det är som gäller för att delta i KM och hur man redovisar resultatet.
Detta sitter i en pärm på klubben men klargör det här. 
Kravet är att Du tävlar för klubben på officiella tävlingar.

  Har du uppnått uppflyttningspoäng på en officiell tävling så har du en månad karens som Du får tävla i den klassen Du uppnått uppflyttningspoäng eller ett 1:a pris i.
T ex Du tävlar i start klassen den 1 maj och får 160 p. KM är den 25 maj. Då tävlar du i start klassen om Du vill.
MEN är KM den 2 juni så måste Du tävla i 1:an och så vidare. Detsamma gäller för brukset.

 Sen finns det ett beslut på att har Du startat i KM ett år och fått första pris eller uppflyttningspoäng och inte gjort någon officiell så tävlar du i nästa klass i alla fall.
Den som arrangerar KM sätter in kopia på tävlingsresultaten i pärmen som står påövervåningen med titel Regler KM.

Resultaten räknas ut på följande sätt:
Uppnådda poäng delas med koefficient antalet t ex 160 p i starklassen delas på 20 och det är snittpoängen som blir vinstpoängen. Högre klass t ex Du har fått 520 p delas med 60.
Tävlar du i 3:an och elit så tävlar du KM i dessa klasser då et inte finns någon högre klass att tävla i.
 


 INFO OM STUDICIRKLAR OCH STUDIEFRÄMJANDET

Om någon av Er bildar en träningsgrupp eller har en kurs (cirkel) så finns det en pärm i bokhyllan i det yttre rummet som det står US på. 

Där finns det anmälningslistor till Studiefrämjandet. Varje deltagare skriver sitt namn, personnummer, adress
och sen efter första gången då listorna är ifyllda skickas det till Studifrämjandet i Karlstad.

Ni får sedan en lista tillbaks till den som står som cirkelledare och denna fylls i efter VARJE tillfälle.
Man kan göra det mycket enklare genom att man kontaktar Annelie Tyrelid på Studiefrämjandet och får en lista via datorn.
Detta är mycket smidigare om man träffas på olika dagar och tider. 
Ni tar in alla upgifter på deltagarna och kontaktar Annelie DIREKT. 
Oavsett hur ni gör så ska listorna skickas in till studiefrämjandet när cirkeln är klar!

 Vi får sen 15 kr / studietimme (45 min) som vi får ta ut redskap, annonser, papper m.m. för. 
De saker vi har köpt in under året skickar jag en faktura på till Studiefrämjandet (upp till den summan vi fått från dem). 
T ex i år har Meta skickat in på bruksträningen och den gav 69 studietimmar och summan blev 1035 kr.

Tränar ni 2,5 timmar blir det 3 studietimmar och är man några som tränar ihop så går ju timmarna fort, framförallt om man åker ut och tränar spår, uppletande och sök.
Tänk på att göra en träningsgrupp om ni är 3 eller flera. Det är lättförtjänta pengar till klubben som vi kan köpa in träningsmaterial
eller ta en förläsning på klubben för men det gäller att ALLA skickar in listorna till Studiefrämjandet.

Om ni har funderingar kontakta mig Britt Skålberg eller Annelie på studiefrämjandet.


ALLMÄNTRÄNING (JOUR) - STARTAR IGEN DEN 4 JUNI

Då SKK & SBK har ändrat sina rekommendationer så kommer vi nu att kunna starta vår jourverksamhet den 4 juni.

På torsdagskvällar kl 18.30 - 20.00 har vi någont som kallas Allmän träning där alla är välkomna
att träna, titta på eller bara komma och ta en fika och vara social med din hund.

Det finns en klubbvärd där som öppnar klubbstugan och ordnar med kaffe m.m. så att alla ska känna sig välkomna.
Klubbvärden kan i viss mån vara behjälplig med viss träning. Detta avgör klubbvärden själv!

Första torsdagen i månaden är det skotträning mellan 18:00 – 18:30.
Platsliggning med skott sker kl. 18.15.

Vid skotträning andra dagar ska 5 kr/skott och en lapp på vem som betalat läggas i en låda på övervåningen.
På torsdagarna står klubben för skotten.