AKTUELLT

 

För att se evenemang som arrangeras av distriktet gå in på http://www.sbk-varmlanddal.se/events/ där du finner mer information.

 

OBS! All vår verksmahet sker utomhus och vi håller avstånd till varandra, detta för att vi ska minska smittan av Coronaviruset.

Tänk på att INTE delta i vår verksamhet om du har symptom! 


❌❌INFORMATION FRÅN STYRELSEN❌❌

Uppdatering 2020-05-07
Med anledning av att SKK och SBK från och med 2020-06-01 tar bort begränsningen om max 10 deltagare och istället
hänvisar till de rekommendationer som finns
om 50 personer kan vi med glädje meddela att vi kan köra igång med torsdagsjouren igen
från och med 1 juni och att vi inte längre behöver begränsa deltagarantalet till max 1 person per hund på våra aktiviteter.
 
Det framgår också att aktiviteter som anordnas bör anordnas utomhus vilket är en lättare skrivning än tidigare och vi tolkar detta
som att det torde vara okej att öppna upp klubbstuga och toalett samt möjliggöra för de som vill att köpa fika.
 
Aktiviteter ska dock genomföras på ett sådant sätt att vi kan garantera att det aldrig kan bli mer än 50 personer.
Vid torsdagsjouren föreligger därför anmälningsplikt. Du anmäler dig till jourvärden vid ankomst.
Jourvärden har rätt att neka deltagare tillträde till området om deltagarantalet blir för högt.
En skylt kommer sättas upp vid parkeringen om det är fullt.
 
Rekommendationen om att undvika resande mellan regionerna kvarstår och för Hagfors Brukshundklubb innebär detta att
inga deltagare som reser från annat land eller från plats utanför Värmland får delta.
I huvudsak skall deltagare komma från närområdet, dvs Hagfors kommun med omnejd men en bedömning får göras från fall till fall.
 
Vi förutsätter att alla deltagare i övrigt följer de rekommendationer som Folkhälsomyndgheten gått ut med. 
Vi tar inte i hand, vi håller ett gott avstånd till varandra, nyser och hostar gör vi i armvecket.
Deltagare som inte är helt frisk undanbeds från att delta, instruktör har rätt att avvisa deltagare som uppvisar tecken på sjukdom.
 
Har du några som helst frågor är du välkommen att kontakta oss i styrelsen. Du finner våra kontaktuppgifter här
//Styrelsen 

KLUBBMÖTET ÄR INSTÄLLT

Styrelsen har bestämt att ställa in klubbmötet den 13 maj på grund av Covid-19.

Styrelsen kommer istället att skicka ut ett informationsblad till samtliga medlemmar med information om vad som händer i klubben och kommande aktiviteter.


KURS I SPECIALSÖK
Det finns två platser kvar på kursen i specialsök som startar 18 maj.
Skynda dig in med din anmälan till kursen.
Anmälan gör du här.

TRÄNINGSTÄVLING 23 MAJ
Lördagen den 23 Maj tänkte vi köra en träningstävling i både bruks och lydnad.
Tävlingsledare är Britt och Erik och domare är Urban.
Anmälan till Meta via sms på 0706038728 senast 16 Maj.
I anmälan skriver du namn på dig och hunden samt vilken klass du vill tävla i 😀
blir det jättemånga anmälda kan det bli så att man får välja några moment.
Tanken är att vi i brukset ska köra både special och lydnad.
Mer information kommer efter 16 Maj
 Välkommen med din anmälan!

 VI SÄLJER  NEW BODY

Vi har startat en försäljning av New Body. Vi kommer att sälja fram till 31 maj så leverans blir i början av juni. 

Kataloger finns i köket i klubbstugan samt en lista där du skriver upp att du tagit en katalog.

//Styrelsen


 INSTÄLLD KURS I HUNDMASSAGE 

Vi måste tyvärr ställa in kursen i Hundmassage på grund av för få anmälningar vilket är mycket tråkigt.

Ni som har betalat in anmälningsavgiften kommer att få den återbetald.

Vi hoppas att vi kan försöka erbjuda en kurs längre fram om det finns mer intresse.


 PROVA PÅ DAG I NOSEWORK 

 Vi erbjuder ännu en prova på dag i nosework 23 augusti kl 12.00-16.00.

Vi presenterar Nosework som sport och träningsform och går igenom grunderna för nosarbete och doftinlärning.

Mer information om kursen hittar du under kursutbud och din anmälan gör du här.

Välkommen med din anmälan!

JOURKVÄLLAR

Starten på jourkvällarna kommer att skjutas upp till juni pga Covid-19

För att torsdagsjouren ska fungera behöver vi alla tillsammans hjälpas åt! Jourkvällen börjar klockan 18.00 och avslutas kl 20.00.
Det är oftast väldigt trevligt och inte så arbetsamt, du som har jouren ansvarar för att klubbstugan och toaletten är öppen, du ordnar fika och tar betalt och hjälper
till att hålla ordning och ser sedan till så att det är städat, låst och släckt när det är dags att runda av.

Styrelsen kommer även försöka verka för att några av våra torsdagsträningar har ett tema tex, tävlingslydnad, rallylydnad eller agility. 

Finns det särskilda önskemål om något speciellt tema så är man självklart välkommen att hojta!
Vet du med dig att du är extra duktig inom någon gren eller aktivitet och skulle kunna tänka dig hålla i en temakväll så meddela mig så planerar vi in det.
Temakvällarna kommer att annonseras så det är bra om man är flera som hjälps åt de jourkvällarna!
Vill du hålla en temakväll men har svårt just torsdagar? Föreslå då gärna en alternativ dag då kikar vi på det!

Återkoppla gärna så snart som möjligt om du har en idé om en temakväll 
antingen på mail; lousjo123@gmail.com, via sms 0733947479 eller via Messenger!

/Louise


 MH FIGURANTUTBILDNING

Det är nya anvisningar inför 2020 och banan behöver byggas om och utbildningen genomförs då banan står klar troligtvis under April, jag sätter ut datum så fort det är spikat

De som är intresserade ringer mig på 070-6475792.

Ps: Det kommer även vara behov för tidigare utbildade att komplettera med det nya inför 2020 kallelse för detta kommer .

Vi kan aldrig bli för många 

/ Hans


AGILITYTTÄVLINGEN I SEPTEMBER

Vi söker redan nu funktionärer till tävlingen i september, är du intresserad av 

att hjälpa till skicka ett mail eller ett sms till Anna Lindstedt på 070-228 12 44.

Välkolmna!


 REGLER KM FÖR HAGFORS BRUKSHUNDKLUBB I LYDNAD OCH BRUKS

Tävlingssektorn vill informera alla medlemmar om vad det är som gäller för att delta i KM och hur man redovisar resultatet.
Detta sitter i en pärm på klubben men klargör det här. 
Kravet är att Du tävlar för klubben på officiella tävlingar.

  Har du uppnått uppflyttningspoäng på en officiell tävling så har du en månad karens som Du får tävla i den klassen Du uppnått uppflyttningspoäng eller ett 1:a pris i.
T ex Du tävlar i start klassen den 1 maj och får 160 p. KM är den 25 maj. Då tävlar du i start klassen om Du vill.
MEN är KM den 2 juni så måste Du tävla i 1:an och så vidare. Detsamma gäller för brukset.

 Sen finns det ett beslut på att har Du startat i KM ett år och fått första pris eller uppflyttningspoäng och inte gjort någon officiell så tävlar du i nästa klass i alla fall.
Den som arrangerar KM sätter in kopia på tävlingsresultaten i pärmen som står påövervåningen med titel Regler KM.

Resultaten räknas ut på följande sätt:
Uppnådda poäng delas med koefficient antalet t ex 160 p i starklassen delas på 20 och det är snittpoängen som blir vinstpoängen. Högre klass t ex Du har fått 520 p delas med 60.
Tävlar du i 3:an och elit så tävlar du KM i dessa klasser då et inte finns någon högre klass att tävla i.
 


 INFO OM STUDICIRKLAR OCH STUDIEFRÄMJANDET

Om någon av Er bildar en träningsgrupp eller har en kurs (cirkel) så finns det en pärm i bokhyllan i det yttre rummet som det står US på. 

Där finns det anmälningslistor till Studiefrämjandet. Varje deltagare skriver sitt namn, personnummer, adress
och sen efter första gången då listorna är ifyllda skickas det till Studifrämjandet i Karlstad.

Ni får sedan en lista tillbaks till den som står som cirkelledare och denna fylls i efter VARJE tillfälle.
Man kan göra det mycket enklare genom att man kontaktar Annelie Tyrelid på Studiefrämjandet och får en lista via datorn.
Detta är mycket smidigare om man träffas på olika dagar och tider. 
Ni tar in alla upgifter på deltagarna och kontaktar Annelie DIREKT. 
Oavsett hur ni gör så ska listorna skickas in till studiefrämjandet när cirkeln är klar!

 Vi får sen 15 kr / studietimme (45 min) som vi får ta ut redskap, annonser, papper m.m. för. 
De saker vi har köpt in under året skickar jag en faktura på till Studiefrämjandet (upp till den summan vi fått från dem). 
T ex i år har Meta skickat in på bruksträningen och den gav 69 studietimmar och summan blev 1035 kr.

Tränar ni 2,5 timmar blir det 3 studietimmar och är man några som tränar ihop så går ju timmarna fort, framförallt om man åker ut och tränar spår, uppletande och sök.
Tänk på att göra en träningsgrupp om ni är 3 eller flera. Det är lättförtjänta pengar till klubben som vi kan köpa in träningsmaterial
eller ta en förläsning på klubben för men det gäller att ALLA skickar in listorna till Studiefrämjandet.

Om ni har funderingar kontakta mig Britt Skålberg eller Annelie på studiefrämjandet.


ALLMÄNTRÄNING (JOUR) - STARTAR IGEN DEN 4 JUNI

Då SKK & SBK har ändrat sina rekommendationer så kommer vi nu att kunna starta vår jourverksamhet den 4 juni.

På torsdagskvällar kl 18.30 - 20.00 har vi någont som kallas Allmän träning där alla är välkomna
att träna, titta på eller bara komma och ta en fika och vara social med din hund.

Det finns en klubbvärd där som öppnar klubbstugan och ordnar med kaffe m.m. så att alla ska känna sig välkomna.
Klubbvärden kan i viss mån vara behjälplig med viss träning. Detta avgör klubbvärden själv!

Första torsdagen i månaden är det skotträning mellan 18:00 – 18:30.
Platsliggning med skott sker kl. 18.15.

Vid skotträning andra dagar ska 5 kr/skott och en lapp på vem som betalat läggas i en låda på övervåningen.
På torsdagarna står klubben för skotten.